Hybride Modelbaan Besturing

Voor analoog en digitaal

Hybride modelbaan besturing

Voor analoog en digitaal

Welkom in de hybride wereld van Dinamo modeltreinbesturing!

Inhoudsopgave

Dinamo RM-C en TM44: de slimme motor achter jouw modelbaan

Dinamo

Wie serieus met modelspoor bezig is, weet dat stabiliteit, flexibiliteit en uitbreidbaarheid essentieel zijn. Precies daar blinkt het Dinamo systeem in uit. Met de RM-C en TM44 heb je de bouwstenen in handen voor een moderne, hybride besturing die zowel analoge als digitale treinen moeiteloos laat rijden.

DINAMO staat voor Digitaal Interface Netwerk voor Analoge MOdelbanen. De uitdrukking “Analoog” hierin stamt uit de historie, want naast het oorspronkelijke analoge concept ondersteunt Dinamo tegenwoordig ook het DCC protocol.  Dinamo groeit dus mee met je modelbouwhobby. 

Wat Dinamo uniek maakt, is de hybride besturing: je kunt oude analoge locomotieven probleemloos laten rijden naast de nieuwste digitale modellen. Geen dure of ingewikkelde ombouw nodig – gewoon aansluiten en rijden.

Wie serieus met modelspoor bezig is, weet dat stabiliteit, flexibiliteit en uitbreidbaarheid essentieel zijn. Precies daar blinkt het Dinamo systeem in uit. Met de RM-C en TM44 heb je de bouwstenen in handen voor een moderne, hybride besturing die zowel analoge als digitale treinen moeiteloos laat rijden.

RM-C
De RM-C is er in 2 uitvoeringen: RM-C/1+ voor 128 blokken en de RM-C/2 voor 256 blokken.

RM-C: het hart van het Dinamo-systeem

De RM-C vormt de schakel tussen je computer en alle Dinamo-modules. Hij wordt eenvoudig via USB aangesloten op je PC en stuurt via de robuuste RS485-bus de rest van je systeem aan.

 

Belangrijkste kenmerken:

  • Communicatie via USB: eenvoudige koppeling met je PC.

  • Betrouwbare RS485-verbinding: storingsvrij, zelfs over honderden meters.

  • Galvanische scheiding (2,5 kV): optimale bescherming van PC en modelbaan.

  • Compact en gebruiksklaar: geleverd in stevige behuizing, plug & play.

 

 

 

De RM-C ondersteunt alle moderne Dinamo-modules: van de TM44 voor treinbesturing tot de OC32 voor seinen en verlichting. Dankzij de verschillende uitvoeringen (RM-C/1, RM-C/1+ en RM-C/2) pas je hem perfect aan je baanontwerp aan – van compacte banen tot complete spoorwegwerelden!

TM44: soepel rijden op vier sporen

Waar de RM-C het brein is, is de TM44 het spierwerk. Deze treinregelmodule stuurt tot vier blokken onafhankelijk aan. Dat betekent dat je meerdere treinen tegelijk kunt laten rijden, elk met een eigen snelheidsprofiel.

 

Voordelen van de TM44:

  • Tot 4 onafhankelijke spoorsecties met stroomdetectie (CS) per blok.

  • Ondersteunt zowel analoog als digitaal: ideaal voor gemengde collecties.

  • Uitstekende rij-eigenschappen: vloeiende acceleratie, vertraging en stilstand.

  • Uitbreidbaar: eenvoudig combineren met extra TM44-modules voor grotere banen.

 

De TM44 wordt rechtstreeks aangestuurd via de RM-C en is volledig geïntegreerd in het Dinamo ecosysteem. Zo kun je niet alleen treinen regelen, maar ook wissels, seinen en zelfs modelauto’s (met MCC) combineren in één besturingssysteem .

TM44
De TM44 wordt geleverd in 2 varianten: met én zonder behuizing

Wat is de TM44 nou precies?

De TM44 is een module voorzien van blokaansturing, 4 stuks om precies te zijn. Vier onafhankelijke blokken met hun eigen aansturing!

Elk blok is voorzien van een Digitale DCC Booster met een kracht van 2,5 Ampére. Tevens beschikt elk blok ook van een PWM regeling voor analoge locs, voorzien van HFI techniek om de verlichting te laten branden als de trein stilstaat. De PWM is geen normale pulsbreedte sturing, echter een zeer geavanceerde sturing welke een analoge locomotief kan laten rijden alsof deze digitaal is. Uiteraard zonder de lastregeling, maar met zeer langzaam kruipgedrag tot onder de 1 km/h geijkt op schaalsnelheid!

Daarbij is elk blokuitgang voorzien van een instelbare kortsluitbeveiliging, een keerlusmodule en 4 stroomdetectie uitgangen voor de automatisering van het blok met software zoals iTrain.

Waarom kiezen voor Dinamo RM-C en TM44?

Met de RM-C en TM44 leg je een solide basis voor een modelbaan die niet alleen vandaag, maar ook morgen alle vrijheid biedt.

Hoe werkt Dinamo?

Schema Dinamo
Schema Dinamo systeem

Dinamo is een computergestuurd systeem. Wat inhoud dat het systeem niet kan functioneren zonder een software programma welke het systeem controleert en aanstuurt. Er moet een partij zijn die het systeem verteld of een blok analoog of digitaal aangestuurd moet worden en welke polariteit deze heeft.

Het Dinamo systeem is daarom ook geen handmatig bestuurd systeem, maar een besturingssysteem om je modelbaan mee te automatiseren. 

de meest gebruikte software om Dinamo mee aan te sturen is iTrain, echter programma’s als Koploper, WindigiPet en RocRail ondersteunen dit systeem ook. De RM-C is de verbindende factor tussen het systeem en de computersoftware.

Vanuit de RM-C bouw je het Dinamo netwerk op, waar alle modules via een RS485 bus zijn aangesloten. Alle modules van VPEB zijn compatible op deze bus. Via schakelaars op de modules krijgt elke module een eigen adres zodat de RM-C exact weet welke modules er zijn aangesloten. De RS485 bus is uitvoerbaar met simpele Cat5e internetkabels (patchkabels) of via getwiste bedrading.

Blokken en melders

Dinamo is een blokbestuurd systeem, wat inhoudt dat elk blok galvanisch gescheiden is van de blokken eromheen. Met een galvanische scheiding bedoelen we dat aan het begin en het eind van elk blok de beide spoorstaven zijn geïsoleerd. Zo kan elk blok zijn eigen voeding krijgen vanuit een blokaansluiting op de TM44.

In de afbeelding zie je dat 1 spoorstaaf van het blok gevoed wordt vanuit de A aansluiting van het blok. De B spoorstaaf kun je vervolgens willekeurig indelen in 1 tot 4 secties zodat de treinen in het blok door de software worden gedetecteerd. Het aantal benodigde melders in een blok wordt bepaald door de gebruikte besturingssoftware. Zodoende kunnen melders ingezet worden als blokmelders of wisselmelders.

 

Beginnen met Dinamo? Hoe nu verder

Onze dealers helpen je graag verder! Dinamo is een mooi systeem, echter is enige basiskennis van electrotechniek wel een vereiste. In tegenstelling tot conventionele digitale systemen ga je met een systeem als Dinamo gelijk “all-in”. Dit houd in dat je pas kunt rijden als je de automatisering hebt voltooid. Even twee draadjes aansluiten en een handregelaar pakken is er niet bij. Dat gezegd hebbende, is het exact hetzelfde werk dan wanneer je een modelbaan automatiseert met welk ander systeem dan ook. Met als verschil dat je bij Dinamo een automatisering hebt zonder beperkingen en lastige uitdagingen die een conventioneel systeem bieden.

 

U staat er niet alleen voor!

Onze dealers bieden u een adviesgesprek op maat, en kunnen u helpen bij de start van uw avontuur. Met ondersteuning, support, trainingen en workshops helpen wij u met de toepassing van het gehele systeem. Ook kunt u als klant gebruik maken van het Dinamousers forum op deze website, hier kunt u uw vragen en problemen voorleggen, of ideeën uitwisselen met de Dinamo community.

Dinamo Classic

Dinamo begon ooit als een zelfbouwproject. Een systeem welke bestond uit kale printplaten die de gebruikers zelf dienden te voorzien van electronica. Sinds 2006 wist voormalige PicommIt deze modules kant-en-klaar in de markt te zetten.Hierdoor groeide de populaiteit van het systeem enorm waardoor medio 2012 over werd gegaan op het huidige systeem. De oude classic modules zijn nog steeds, met enige aanpassingen te combineren met het huidige systeem. 

Overigens is het Classic systeem als enige aanpasbaar om ingezet te worden voor LGB schaal. Heeft u behoefte aan deze uitvoering, MCC ModelCarParts is hierin gespecialiseert

Meer weten of het Dinamo Classic systeem en de oorsprong van Dinamo? Klik dan op deze link

Dinamo Classic
TM-H blokkaart, de voorloper van de TM44
Deze site is geregistreerd op wpml.org als een ontwikkelsite. Schakel over naar een productiesite met de sleutel op remove this banner.